Первоцвіти
просять захисту
Вчитель.
- Діти, відгадайте загадку про пору року:
Все
у зелені довкола:
Пасовище,
ліс і поле.
Мчать
струмочки до ріки,
Ліплять
гнізда ластівки
Яка
в сороки новина,
Про
що стрекоче нам вона?
Можливо,
що прийшла…(весна).
- Дійсно, що зовсім недавно важко було сонечку
пробитися промінням крізь хмарки. Та раптом усе навколо почало змінювати свої
кольори. Це виглянуло привітне, очікуване сонечко і прийшла весна.
- Отже, діти, сьогодні ми потрапимо у чарівну
мандрівку весняного світу.
І станція
«Весняні загадки»
1. Серед синього моря стоїть золота комора.
(Сонце)
2. Ішов довгов’яз, у землю ув’яз, із землі всіх по виганяв. (Дощ і рослини)
3. Через воду стежечка, а одначе води не перейти.
(Веселка)
4. Я найперша зацвітаю синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка, бо мене не буде влітку. (Пролісок)
ІІ станція
«Народний календар»
Учень. Перший місяць весни у
наших пращурів мав чимало назв. Серед них: крапельник, снігобор, березоль чи
березіль. А ще його назва походить від назви дерева «береза». Саме цього місяця
береза дає свій сік. А згодом починає вбиратися в сережки.
Учениця. Березень у народі
називають «соковик», «протальник», «весновій», «ранок року».
Учень. Березень – місяць напівзимовий,
напіввесняний. У березні хурделиця частенько гуляє, плаче, співає, гнівається,
але все одно сніги тануть.
Учениця. Квітень називають
«цвітень», «краснець», «снігогін». Це місяць гомону талої води.
Учень. Квітень – середина весни.
«Квітень – всіх напоїть» - говорить народна мудрість.
Повніє
річка вглиб і вшир,
Закручує
шалений вир…
Пливуть
крижини по воді.
Неначе
білі лебеді.
Шумить
ріка6 – Спішу! Спішу-шу-шу!
Ламає
все. Крім комишу.
Віктор Кочевський
Учениця. Є ще одна назва квітня – «лелечник».
За повір’ям, долаючи далекі відстані,
лелека приносить на своїх крилах тепло. Недарма кажуть: «Прилетів лелека –
приніс весну здалека!»
Учень. Травень – розмай весни. Народ його називає «листопуск», «росяник». Це місяць
«зеленого шуму». Зеленим шумом народ
називає усі рослини, які випустили листочки.
Все
навколо зеленіє,
Річка
ллється і шумить.
Тихо,
тихо вітер віє
І з
травою гомонить.
Як
тут всидіти у хаті,
Коли
все живе, цвіте,
Скрізь
дзвенять пташки крилаті,
Сяє
сонце золоте…
Олександр Олесь
Учениця. Були й інші назви місяця
– «громовик», «пісенник». Вони повністю відповідали своєму призначенню.
Нерідко, під час дощу, можна було почути розряди грому.
Дощ
припустив, і грім гримів,
Він
так любив гриміти,
Що
аж тремтів, що аж горів
На
трави і на квіти.
Грім
жив у хмарі, і згори
Він
бачив, хто що хоче:
Налив
грозою грім яри,
Умив
озерам очі…
Микола Вінграновський
Всюди: в
лісах, на луках, полях, у гаях і садах – розливалися пісні птахів.
Он
чорний шпак співа вгорі,
Зозуля
голосно кукука;
Скриплять
біляві голуби,
В
дубову кору дятел стука.
Щебече
зябляча сім’я,
І
сиза горлиця воркує;
Чудова
ж пісня солов’я
Над
всіма співами царює.
Яків Щоголів
ІІІ зупинка
«Бабусина скриня. Прикмети та приказки про весну».
Вчитель.
- Діти, є багато весняних прикмет і приказок про
весну. Прочитайте та обговоріть їх значення.
Робота в
парах.
1. Прилетів шпак – весна на порозі.
2. Ластівки лаштують гнізда на стійке тепло.
3. Грак прилетів – швидко сніг зійде.
4. Березень часом снігом сіє, а часом сонцем гріє.
5. Квітень з водою, а травень – з травою.
6. Весна багата на квіти, а хліба в осені позичає.
7. Весна днем красна.
IV зупинка «Перші квітоньки весни»
Вчитель.
- Який настрій у вас викликає квітування природи
навесні?
- Давайте завітаємо в гості до весняних квітів.
Якими барвами розмалювала їх весна? Пропоную гру «Вгадай квітку за кольором».
Умова: ведучий
називає будь-який колір. Діти, у свою чергу, пропонують відповідні назви
весняних квітів.
Білий – підсніжник, конвалія, анемона, нарцис.
Жовтий – кульбаба, калюжниця, тюльпан (лісовий
тюльпан), горицвіт, пшінка.
Синій (блакитний) – пролісок, барвінок, цибулька,
сон-трава, перелісок.
Фіолетовий – бузок, фіалка, медунка.
- Яка квітка, на вашу думку, є найкращою?
Обгрунтуйте свій вибір.
Допоміжний
матеріал
Я – перша
квіточка весни,
Я –
пролісковий світ.
Я пережив
зимові сни
І знов
родивсь на світ.(Пролісок)
З-під снігу
виглядає –
Весну
зустрічає. (Підсніжник)
В біле
платтячко вбереться,
Аромат
духмяний ллється.(Анемона)
Стоїть
зелений стовпчик, наче риска,
А зверху – білих
ліхтариків низка.(Конвалія)
У лісі вона
фіолетом заквітла
І ласим
цвіт - медом до бджілок привітна.(Медунка)
Хвилина
релаксації «Вальс квітів»
Вчитель.
- Скільки
квітів навкруги – справжній квітковий бал! Запрошую всіх на танок весняних
квітів.
(Звучить
«Вальс квітів» П. Чайковського. Діти під музику танцюють)
- Наша з вами подорож підходить до кінця. А в мене
є для вас лист.
Весна-чарівниця
Неначе
цариця,
Наказ свій послала,
Щоб краса вставала.
І проліски і травка,
Й зелена муравка,
І кульбаба рясна,
Й фіалочка ясна –
Всі квіти весняні,
Веселі, кохані,
З-під листя виходьте,
Голівки підводьте
Од сну зимового
До сонця ясного!
- Уявіть себе квітами, покружляйте під сонечком.
Підсумок
подорожі
- Щоб всі люди змогли милуватися квітковою красою,
перш за все ви, діти повинні не шкодити природі. Квіти в народі називають –
«очі землі». Треба не допустити нашій планеті осліпнути, пам’ятати самим і попереджати інших: «Не зривайте квіти,
збережіть красу!»
Людина – частина природи,
господар Землі. І тільки вона повинна робити свій внесок у справу захисту
земної краси. Мало хто байдуже промине гарну квіточку. Одна людина зупиниться,
замилується і бережно обійде квітку. А інша – висмикне її з землі, трохи
побавиться і викине геть. - Що є
причиною такої жорстокості? Огидне почуття «господаря» природи, яке дозволяє
привласнити її красу. Ось і владарює така рука, самовільно вирішуючи – жити
квітці чи ні. І варто пам’ятати, що зустріч із
квітами – це розмаїття вражень, а не оберемок поневічених рослин.
- Подивіться в ясні оченята квітів і покажіть їм
свої – добрі, чесні, великодушні.
В
гармонії треба з природою жити,
Всім
нам, щоб довкілля повсюди цвіло.
А
шкоди природі не можна робити
Щоб
добре усім нам в природі було.
Природа
– це щастя, натхнення і диво
Хай кожен живе у природі щасливо.
Комментариев нет:
Отправить комментарий